Orcas vs captivity

Haha ååh jag blir så irriterad på vissa människor. Dumma som sten. Förstår inte ens varför jag gav mig in i en diskussion om späckhuggare och fångenskap. Brukar strunta i alla såna kommentarer på videos, orka tjafsa liksom och vissa har bara bestämt sig för att så här är det, baserat på rykten och inte fakta. Men en svensk hade kommenterat så fruktansvärt dumt på
sin egen video så jag kunde inte hålla käft längre. Svarade på människan, och fick tre inlägg till svar där nöten kom med ännu mer felaktig fakta och bad mig kolla mina fakta. Säger idioten som inte hade ett fakta rätt själv. Typ att Taima som dog av en dödfödd kalv, dog pga att de hände i fångenskap. De händer i mer än 50% av fallen i havet. Förlossningar är faktiskt mer lyckade i fångenskap än i det vilda. Sånt lär man sig om man läser på fler ställen än Wikipedia, framför allt om läst en enkel biologikurs i grundskolan. Ska inte nämna alla andra grejer människan drog upp, den ena mer dum än den andra. Som att alla ungar på Sea World är inavlade. Det finns EN, det är Nalani, och hon är fullt frisk btw. Resten är syskon, kusiner. Släkt precis som de flesta orcas i flockar i haven är. Haha ååh alltså man kan ju bli galen. Vafan får folk allt ifrån? Nu ska jag sluta irritera mig på knäppa människor och göra nåt vettigt istället. Inte värt att lägga energi på vissa.

Taima.


Kommentarer
Postat av: Line Tekoa

Nalani er ikke den eneste i fangenskap som er innavlet. Kohana fikk en kalv med onkelen sin for eksempel. :) Men har faktisk hørt at det er over 80 % av tilfellene til at dødfødt og/eller at kalven dør ung i vill tilstand, er ikke helt sikker på om det er sant men.

2012-01-03 @ 00:29:43
URL: http://www.linetekoa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0