En gång för alla.

När vissa människor öppnar käften får man verkligen bevis på att dom inte har en aning om vad dom pratar om egentligen. Do some real research before you form your opinion. Jag läste i dagar och ytterligare dagar, ren fakta, åsikter, argument från båda sidor innan jag tog min ställning gällande SW och valar i fångenskap. Det är ingen åsikt grundad på ingenting, jag vet precis vad jag tar ställning till. Förlåt, men jag föredrar faktiskt att låta valarna vara där dom är, för JA dom kan faktiskt ha ett bra liv fast dom inte är fria. Jag föredrar det framför en trolig massdöd av 25 späckhuggare. För nej, jag tror inte att dom skulle få ett bättre liv av att släppas ut. Ett liv med sjukdomar och skador i en miljö du aldrig varit, är inte min bild av ett bra liv.




Exempel. "Kalia behövs inte flyttas från San Diego för att hon skulle inte para sig med sin mamma Kasatka"- Citerat klappträet. Öhh nej såvitt jag vet kan inte honor para sig med varandra. Vad klappträet missat är att Kalias pappa är Keet, som nyss blivit flyttad till San Diego och då Kalia är könsmogen finns alltid en risk för inavel. Det har hänt (Taku parade sig med sin mamma Katina vilket resulterade i Nalani). Jag säger inte att Kalia ska flyttas, är inte så överförtjust i att dom flyttar späckhuggarna, men när argumenten är att hon inte kommer para sig med sin mamma så tänker jag asgarva. Varför forma en åsikt om nånting när man uppenbarligen inte har all fakta? That's my point. Men människor är duktiga på att döma utan att egentligen veta nåt om saken i fråga.

Btw, när det gäller inavel som påstås bara ske i fångenskap. Verkligen, tänk efter. Alla späckhuggar i vilda flockar är släkt med varandra i och med att barnen håller sig till sina mammor hela livet. Även fast dom kanske inte är släkt i början kommer deras linjer att korsas och till slut är alla släkt på ett sätt eller annat. Man kan dessutom aldrig veta vem pappan till en kalv är då hanarna aldrig tar hand om kalvarna. Så hur kan man påstå att inavel inte sker i havet? Man vet aldrig vem pappan är, med andra ord vet man aldrig om t.ex. en bror har parat sig med sin syster. I människans värld är inavel någonting helt fel och onormalt, men i späckhuggarnas värld kanske det är helt normalt. Bara för att nånting är si eller så för oss människor, betyder inte att det är exakt så för andra varelser.

That's all I have to say. Så till alla er som stämplar mig som dum i huvudet och blåögd för att jag inte hatar Sea World, that's your problem. Inte mitt. Deal with it.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0