One last time

Gjort klart kap 2 i sommarkursen med tenta och allt och kollat igenom biologin för redovisningen imorgon. Ska bli så skönt att få biologin klar!

Haha jag älskar såna här videoklipp. Det bevisar verkligen att späckhuggarna inte alls flyter runt helt apatiska av stressen från att uppträda så som anti-fångenskapmänniskor påstår. Den här videon är bara en av flera som finns på youtube, här med Nalani, Malia och Trua. Har sett Kalia, Kasatka och Nakai göra exakt likadant i San Diego, har sett Orkid leka och hitta på egna beteenden, har sett Nakai med sin slip'n'slide lek mm. Därför är jag lite anti dom som är anti-fångenskap. En del grejer håller jag med om som jag inte heller gillar med fångenskap, men när man kommer med rent skitsnack som inte stämmer så blir jag irriterad. Skaffa dig rätt fakta, ALL fakta, innan du dömer.

Ser det ut som om Nalani, Malia och Trua är deprimerade och apatiska?
 

Bara för att kontakt med människor och uppträdanden inte sker i havet i deras "naturliga" miljö, så betyder det inte att dom lider av det. Djur anpassar sig väldigt snabbt. Så oavsett vad man själv tycker, för inte över dina åsikter och känslor på djuren. You have no idea what they're feeling. Man kan bara tolka vad dom känner utifrån deras beteende, och från vad man ser i den här videon så ser det då definitivt inte ut som om dom är deprimerade och apatiska. Jag sätter "naturliga" inom parentes för att för dom späckhuggarna som är födda i poolerna, så är det deras naturliga miljö. Det är där dom föddes, det är där dom har växt upp. Enligt ordboken kallas det för hem. Bara för att vissa individer i arten lever i havet så betyder inte det att det är deras enda miljö dom kan vistas i. Det är som att säga att för oss människor så är Afrika vår naturliga miljö för att människan troligen utvecklades där först. Så ska vi bosätta oss i Afrika allihopa, eller vad säger ni? Sverige är ju uppenbarligen inte vår naturliga miljö. Kanske därför människor är deprimerade. Ja, jag börjar bli lite less på människor för vissa är så fruktansvärt inrutade i att "det ska vara si" och "det ska vara så". Things change, animals adapt. Accept it and get over it.

Nej, jag är inte för fångenskap. Jag försvarar det inte.
Jag har accepterat att gjort är gjort och späckhuggarna är redan i fångenskap där dom har anpassat sig och gjort sig ett hem. Att släppa ut dom innebär stora risker och troligen en nära död, baserat på hur länge Keiko (Willy) och den andra späckhuggaren som släpptes ut klarade sig i havet. Det är en lång historia bara det. Jag har dessutom insett hur små chanserna är för att det ska lyckas. Det kostade 23 miljoner (mat, flytt till Island, personal) och flera års arbete för att släppa Keiko i havet. Det var EN späckhuggare, som levde ensam. SeaWorld har 24 späckhuggare. Katina, Kayla, Nalani, Malia, Trua, Makaio, Tilikum, Kasatka, Orkid, Kalia, Nakai, Corky, Ikaika, Keet, Ulises, Unna, Takara, Sakari, Kyuqout, Tuar, Kohana, Skyla, Keto och Tekoa. Då har jag inte räknat med Kohanas baby Adan som ev. tillhör Loro Parque. Varifrån ska alla pengar komma för att släppa ut dem? Om ni inte orkar räkna så blir det  552 miljoner dollar. Och var ska man släppa ut dom? Man påstår att flockarna på SeaWorld inte är riktiga flockar för att alla inte är genetiskt släkt med varandra och att dom borde släppas ut till sina riktiga flockar. Men familjer, flockar, kan skapas genom vänskap. Det finns bevisat på SeaWorld, det finns bevisat hos människor. Som exempel Corky och Orkid (bild längre ner). Orkids mamma dog när Orkid var bara 10 månader gammal. Corky gick direkt in och tog hand om Orkid. Corky blev Orkids fostermamma. Det var 23 år sedan och dom hänger fortfarande ihop. Och för dom som är födda på SeaWorld, vilka är deras riktiga flockar? Dom är en blanding av flockarna i USA, Island och Norge. Ska vi ta beslutet vilken flock dom tillhör? Detta skulle innebära att man blir tvungen att splittra flockarna som skapats på SeaWorld. Hur är det annorlunda från att splittra dom från sin flock i havet? Det finns fler späckhuggare i fångenskap än på SeaWorld också som jag inte ens har räknat med, men kan ju nämna dom också. Lolita, Kiska, Shouka, Kshamenk, Freya, Valentin, Inouk, Wikie, Moana, Adan, Morgan, Bingo, Stella, Oscar, Ran, Lovey, Lara, Earth. Dom här valarna finns i Miami, LA, Kanada, Argentina, Frankrike, Japan, Teneriffa. Det är ca 400 miljoner dollar till. Jag tror inte att dessa enorma summor kan samlas in. För Keiko krävdes det att en rik snubbe gick in och donerade dom sista miljonerna som behövdes bara för att kunna flytta honom från USA till Island.

Så när det gäller SeaWorlds valar (jag vet inte hur bra dom tar hand om späckhuggarna på de andra ställena så säger inget om det) föredrar jag faktiskt att dom stannar på SeaWorld, där dom faktiskt blir riktigt bra omhändertagna och där deras välmående och vilja prioriteras framför allt.Hellre det än att dom ska hamna in nån liten barnpool (då menar jag verkligen barnpool, för späckhuggare) i Mexico där dom inte ens har råd att ge dom mat och där dom sakta dör, precis som det gick för Keiko innan man lyckades rädda honom och flytta honom till Oregon. Av alla 42 valar jag nu nämnt, så är 13 fångade ur havet (alla fångade på 70-80talet utom Morgan), 29 födda i fångenskap.

Nu är det sista gången jag förklarar detta :) Och ja, det var nån som frågade om jag kunde förklara min åsikt och hur jag tänker och så :) Sorry för det enormt långa inlägget, men som ni kanske gissar så är det en något komplicerad sak.

Orkid & Corky



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0